جلوگیری از یخ زدگی لوله ها
نوشته شده توسط : پلیکا

13 روش ساده و کاربردی جلوگیری از یخ زدگی لوله، تانکر و منبع ...

به نظر شما به غیر از این روش ها برای جلوگیری از یخ زدن آب تانکر، منبع آب و نگهداری از استخرهای روباز در زمستان چه کارهایی می توان انجام داد نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه این پست با ما در میان بگذارید. با صرف چند دقیقه زمان برای پوشاندن و گرم نگه داشتن لوله ها و کونتور می توانید از یخ زدن و ترکیدن لوله های آب خود جلوگیری کنید و یا زمستان شیرین و بدون دغدغه را پشت سر بگذارید. اگر شما در مورد خطر آتش سوزی نگران هستید می توانید درب های کابینت آشپزخانه و سینک های حمام را باز نگه دارید و اجازه دهید هوای گرم به محیط اطراف لوله ها هدایت شوند. در ادامه پست امروز آی آر میکس ما بهترین روش های جلوگیری از یخ زدگی لوله های آب خانه، استخر، تانکر، منبع آب و غیره را توضیح خواهیم داد.

شما می توانید با پیچیدن نوارهای گرمایشی اطراف لوله از یخ زدگی آنها جلوگیری کنید و می توانید این نوارها را در طول و اطراف لوله بپیچید. اگر نگران آتش سوزی هستید می توانید به وسیله سشوار، بخاری برقی، یا یک لامپ گرما را به ناحیه ای که لوله ها قرار دارند منتشر کنید. بخاری ها، لامپ های گرمایشی می توانند دمای زیادی را ایجاد کنند که ممکن است باعث آتش سوزی مواد قابل اشتعال شود. اگر دوست ندارید هزینه زیادی برای تعمیر لوله های ترکیده خود خرج کنید باید از یخ زدن آب لوله ها جلوگیری کنید. در زمستان و یا قبل از اینکه دما پایین تر از نقطه انجماد برود دستگاه های آبیاری، شلنگ، اسپری آب را جدا کنید.

اگر از عهده این کار بر نمی آید و یا ناحیه شکستی لوله زیاد است و نیاز به تعویض دارد با لوله کش تماس بگیرید. اگر هیچ کدام از دریچ های شما کار نمی کند دست خود را روی امتداد لوله قرار دهید تا قسمت یخ زده را پیدا کنید. اگر شما یک منبع حرارتی را در زیر سینگ آشپزخانه قرار می دهید بهتر است ابتدا تمام مواد شیمیایی را بردارید. به جای استفاده از این نوارها می توانید از لامپ های منعکس کننده گرما در یک فضای بسته و خشک استفاده کنید. متاسفانه با سرد شدن هوا یخ زدگی لوله های آب میتواند موجب ترکیدن آنها شود و خسارت سنگین برجا بگذارد. در اینجا اگر از کولر های آبی اسفاده می کند شلنگ آب را جدا کنید چون سرما باعث ترک خوردن شلنگ می شود.

 

روش های مناسب برای جلوگیری از یخ زدگی لوله آب در فصل زمستان

در صورتی که قبل از فرا رسیدن فصل زمستان لوله های خود را مورد بررسی قرار نداده اید یا این که از هیچ کدام از روش های پیشگیری از ترکیدگی لوله آب استفاده نکرده اید پس مطمئناً شما با مشکل ترکیدگی لوله های آب و کنتور مواجه خواهید شد. در این مقاله سعی بر آن شده است که بیشتر به دلایل ترکیدگی ویخ زدگی لوله آب و نحوه ی مقابله با آن پرداخته شود تا افرادی که با این معضل مواجه می شوند، زمستانی خوب را بدون دغدغه پشت سر بگذراند. اگر جزء خانواده هایی هستید که نگران ترکیدن لوله آب و کنتورتان در فصل زمستان هستید، توصیه می کنیم تا انتها با ما همراه باشید تا بیشتر در این رابطه به اطلاعاتی مفید و کارآمد دست یابید.

یک روش دیگر نیز وجود دارد که با استفاده از بطری خالی دهانه لوله آبی که در مجاورت یخ زدگی قرار دارد را بپوشانید که این راه کار به نسبت راهکار اول کمی عاقلانه تر و البته به صرفه تر است. نکته ی مهم در رابطه با این مشکل این است که نه تنها هزینه های تعمیر را می بایست هر ساله تقبل کنند، بلکه با دغدغه و نگرانی هر سال زمستان را نیز باید به پایان برسانند. راهکار دیگری نیز وجود دارد و آن این است که در و پنجره های واحدهای خالی از سکونت را به خوبی ببندید تا مانع از ورود سرما و یخ زدگی لوله های آب گرم و سرد شوید. همان طور که در بخش قبلی نیز اشاره کردیم، برای جلوگیری از یخ زدگی لوله آب می بایست در اولین قدم به لوله های خارج از ساختمان خود به طور کامل رسیدگی کنید.

برای مانع شدن از این معضل توصیه می کنیم چند راهکار را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید که در بخش های بعدی به طور کامل به هر کدام از آن ها خواهیم پرداخت. برای جلوگیری از یخ زدگی لوله آب می بایست چند راهکار را مور ارزیابی قرار دهید که یکی از مهم ترین و نتیجه بخشترین آن ها عایق بندی لوله های آب می باشد. با استفاده از سیمان می توانید دیواره های حوضچه را نیز به خوبی عایق بندی کنید که این موضوع تأثیر به سزایی در جلوگیری از یخ زدگی کنتور آب خواهد داشت. برای این که بتوانید مانع از یخ زدگی کنتور آب شوید می بایست برای حوضچه ی آن درب مناسب و استانداردی تهیه کنید که مانع از ورود سرما به آن شود.

در مراحل بعدی اگر مشکل بسیار حادتر از حالت معمولی ترکیدگی لوله آب بود، می توانید با پشتیبانی سازمان آب و فاضلاب با شماره 122 در تماس باشید.

روش پیشگیری از یخ زدگی لوله های آب در سرما

توصیه می شود از راهکار های مناسب برای جلوگیری از یخ زدن کنتور آب نیز استفاده کنید تا مشکلی برای سیستم داخلی و بیرونی لوله ها پیش نیاید بهتر است حتما از قبل موارد و اقداماتی را جهت جلوگیری از یخ زدگی لوله کشی آب انجام دهید و کار را به تاخیر نیندازید ( یا اصطلاحا به دقیقه نود نیندازید ) تا دچاره مشکل نگردید و هزینه های اضافی گریبان گیر شما نگردد. به عنوان مثال اگر مدتی در منزل حضور نداشته باشید، شیر اصلی یا فلکه آب را ببندید و با باز گذاشتن یکی از شیرها، آب موجود در سیستم لوله کشی را تا حد امکان تخلیه کنید تا بعدا آب راکد یخ نبدد و باعث ترکیدگی لوله نگردد. بهترین راه حل ، انتقال منبع آب به محیطی سرپوشیده مانند زیرزمین است ولی اگر امکان آن نیست پوشاندن اطراف منبع با عایق پشم شیشه یا پارچه های کهنه میتواند مشکل شما را به صورت موقت حل کند تا مانع بروز یخ زدگی گردد.

یکی از مواردی که در برخی ساختمانها برای ذخیره آب مورد استفاده قرار می گیرد منبع آب می باشد و یکی از موارد مستعد برای یخ زدگی می باشد ، حتما منبع آب را عایق کاری کنید. همچنین برای اینکه آب از تانکر، منبع آب یا آبگرمکن به سمت کنتور برنگردد و در سرما مشکلی ایجاد نشود، از وجود و کارکرد صحیح شیر یک طرفه قبل از منابع آب مطمئن شوید. خانه یا ساختمان را بطور نسبی گرم نگه دارید زیرا بخشی از لوله ها از زیر خانه و دیوار ها رد میشود و گرم نگه داشتن خانه باعث یخ نزدن بخشی از لوله ها می گردد. اگر از پکیج یا شوفاژ استفاده میکنید، دمای خانه را به گونه ای تنظیم کنید که بیش از ۱۰ درجه سانتیگراد باشد و از یخ زدگی لوله ها تا حد امکان پیشگیری شود.

بهترین محل نصب کنتور در حوضچه ای با عمق حداقل ۴۰ سانتیمتری می باشد ، در حالی که کنتور حداقل ده سانتیمتر از کف آن بالاتر قرار گرفته باشد. یکی از روش های مناسب برای پیش گیری از یخ زدگی لوله کشی ساختمان و مشکل در سیستم آبرسانی ، عایق بندی آن ها با استفاده از پشم شیشه می باشد. با اینکه این روش مؤثر می باشد ولی با توجه به کمبود آب در کشور و هدر رفتن حجم زیادی از آب ، سعی کنید از این روش استفاده نکنید. در مناطق سردسیر اگر کنتور در فضای باز و بدون پوشش قرار دارد، از اداره آب بخواهید محل کنتور را برای شما عوض کنند. درپوش برای محفظه کنتور را نصب کنید تا در تمام طول سال، کنتور آب از ضربه و حوادث احتمالی در امان باشد.

بخشی از مسیر لوله های آب که در معرض هوای آزاد قرار دارند اولین مورد مستعد یخ زدگی و ترکیدگی می باشند.

چگونه یخ زدگی لوله آب را از بین ببریم و از یخ زدن آن جلوگیری کنیم؟

مهم ترین و ابتدایی ترین کار پیشگیری از یخ زدن و این مشکل است، چراکه همیشه با یک قطع و وصل شدن ساده کار به پایان نمی رسد و این یخ زدگی به راحتی می تواند منجربه ترکیدگی، نشت و البته صدمات مشابه دیگری شود. در فصول سرد سال همیشه مشکل یخ زدن لوله های آب یک مشکل جدی و البته دردسر ساز به حساب می آید و البته به سبب یخ زدن با قطعی آب مواجه هستیم که یک مشکل بزرگ برای هر خانه یا ساختمان است. اما روش های جلوگیری از یخ زدگی لوله چیست و اگر یخ زد چگونه آن را برطرف کنیم؟ برای خواندن مقالات مرتبط بیشتر با حوزه تعمیر و نگهداری تاسیسات به این صفحه مراجعه کنید. حال در این مقاله از آرین پادرا صنعت به شما آموزش خواهیم داد که چگونه این یخ زدگی را از بین ببرید و البته از یخ زدن مجدد آن جلوگیری کنید.

برای این کار می توانید دانه دانه شیر های آب را باز کرده تا حدودی متوجه شوید در چه سمتی از ساختمان این یخ زدگی رخ داده است. شرکت آرین پادرا صنعت ارائه دهنده خدمات تاسیسات ساختمانی و صنعتی آماده ارائه خدمات به شما مشتریان گرامی می باشد.   برای خواندن مقالات مرتبط بیشتر با حوزه تعمیر و نگهداری تاسیسات به این صفحه مراجعه کنید. همه شیر های آب را کمی باز کنید و البته از هدر رفتن آن جلوگیری کنید و ظرفی زیر آن قرار دهید.  حواستان باشد که به هیچ عنوان اجازه ندهید آب هدر رود و آن را جمع اوری و مجدد استفاده کنید. همانطور که گفته شد آب در جریان بسیار در برابر یخ زدگی از یک آب ساکن مقاوم تر است.

شب کمی شیر آب را باز گذاشته و اجازه دهید به آرامی آب در لوله ها جریان داشته باشد. در ابتدا می بایست اقدام به شناسایی محل یخ زدگی لوله ها کنید.

راهکارهای برای جلوگیری از یخ زدن لوله های آب

هنگامی که آب در لوله‌ها یخ می‌زند، حجم بخش یخ زده افزایش یافته و این امر باعث افزایش فشار در لوله شده و فشاری که میان شیر بسته آب و حجم یخ ایجاد می‌شود، می‌تواند تا حد ترکیدن لوله، افزایش یابد. اول اینکه تعمیر این لوله‌ها می‌تواند زحمت زیادی را برای صاحب خانه به همراه داشته باشد، ولی مهم‌ترین عارضه آن این است که می‌تواند آسیب‌های جدی به خانه و تاسیسات وارد کند. چنانچه شیر آب آشپزخانه یا حمام را باز کنید و فقط مقدار اندکی آب بیرون بیاید یا اصلا هیچ جریان آبی وجود نداشته باشد، احتمال دارد که لوله آب منتهی به آن شیر آب، یخ زده باشد. اگر قادر به پیدا کردن منطقه یخ زده نشدید، شاید منطقه یخ زده در دسترس نیست و یا اگر نتوانستید لوله را به خوبی گرم کنید، لازم است با تعمیرکار لوله کش تماس بگیرید.

لوله‌هایی که در دید نصب هستند، مثل آن‌هایی که در زیر سینک‌ها قرار دارند، اگر بتوانید مقادیری شبنم یا برفک که در قسمت بیرونی لوله انباشته شده است را ببینید. اما وقتی که درجه حرارت به ۰ درجه سانتیگراد یا پایین‌تر برسد، لازم است تا اقدامات احتیاطی را انجام دهید تا از یخ زدن لوله‌های آسیب پذیر جلوگیری شود. با استفاده از یک گرمکن برقی، سشوار برقی، بخاری قابل حمل (غیر قابل اشتعال) و یا بستن حوله‌هایی که در آب داغ خیس شده اند، قسمت یخ زده لوله را گرم کنید. در ادامه از علت خطرناک بودن یخ زدگی لوله آب، نشانه‌های یخ زدگی لوله آب و روش‌های جلوگیری از یخ زدگی لوله آب توضیحاتی ارائه داداه‌ایم.

با شروع فصل زمستان همراه با هوای سرد و برفی‌اش، مشکلات جدیدی درباره نگهداری و رسیدگی به خانه و تاسیسات را برای افراد فراهم می‌آورد. در مطالب گفته شده بالا، تذکر دادیم که اگر شیر آب را باز کنید و فقط چند قطره آب بیرون بیاید، به احتمال قوی لوله آب منزل یخ زده است. اگر لوله به طور جزئی یا کاملاً مسدود شده باشد، تنها راه فرار بو، برگشت به سمت خانه است و به همین دلیل بوی نامطبوع حس خواهید کرد. همچنین لوله‌هایی که در اتاق زیر شیروانی یا زیرزمین‌ها قرار داده شده‌اند ممکن است احتمال بیشتری برای یخ‌زدگی داشته باشند. اگر لوله آب یخ زده بترکد و دمای هوا بسیار پایین باشد، با پخش آب در خارج از لوله و یخ زدن آن هم، شرایط خطرناکی ایجاد خواهد شد.

این شبنم می‌تواند یک علامت هشدار دهنده باشد که حتی قبل از اینکه شیر آب را باز کنید، به شما می‌گوید که لوله‌ها یخ زده‌اند.

یخ زدگی لوله، روش های جلوگیری و رفع

مرتبط: جلوگیری از یخ زدن تانکر آب، لوله آب ضد یخ، یخ زدگی لوله پنج لایه، یخ زدن استخر، روش باز كردن لوله يخ زده پلاستیکی، جلوگیری از یخ زدگی پمپ آب، نوار حرارتی ضد یخ زدگی، ضد یخ استخر. جاهایی که باید وارسی کنید شامل لوله کشی‌هایی است که در امتداد قسمت بیرونی منزل با از میان فونداسیون عبور می‌کنند جایی که منبع اصلی آب وارد منزل می‌شود. در نتیجه این انبساط هرآنچه آب را احاطه کرده باشد ازجمله لوله‌­های پلاستیکی و فلزی، در معرض فشار عظیمی قرار م‌ی­گیرند. اگر آب به صورت چکه چکه از شیرآب بیرون می‌آید یا فشار آن کمتر از حد معمول است، احتمالا لوله اصلی آب یخ زده است.

ازآنجاکه آب درحال جریان در لوله دمایی بالاتر از انجماد دارد، در نتیجه به گرم نگه داشتن لوله کمک خواهد کرد. آبی که قرار است برای خیساندن حوله از آن استفاده کنید را می‌توانید در یک ظرف مناسب روی اجاق گرم کنید. برای جلوگیری از آسیب دیدگی ناشی از عوامل آب و هوایی می‌توانید عایق بندی را با مواد ضدآب بپوشانید. صرف ­نظر از مقاومت لوله­‌ها یا ظروف، آب درحال انبساط می‌­تواند باعث ترکیدگی آنها شود. همچنین می‌توان از یک حوله آغشته به آب گرم برای پوشاندن لوله‌های یخ زده استفاده کرد. داشتن آمار آنها به شما در تهیه و خرید مقدار تجهیزات عایق بندی کمک خواهد کرد. حتما از عدم وجود اقلام و وسایل قابل اشتعال در نزدیکی محل اطمینان حاصل کنید.

قبل از آغاز فصول سرد با رعایت این نکات از یخ‎زدگی لوله‌ها جلوگیری کنید:. در اینجا برخی مراحل عایق بندی لوله‌کشی آب در فصول سرد سال آورده شده است. به حد نیاز تجهیزات عایق بندی لوله مانند کابل یا چسب حرارتی خریداری کنید. می‌توانید از سشوار یا بخاری برقی قابل حمل برای حرارت دادن استفاده کنید. یک ویژگی منحصربفرد آب این است که با یخ­‌زدگی انبساط می‌­یابد. اغلب اوقات یخ‌­زدگی لوله­ها تحت شرایط زیر اتفاق می­‌افتد:.

یخ زدگی لوله های آب

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم. استفاده از یک عایق حرارتی مناسب برای عایق کاری لوله ها بسیار موثر است و میزان یخ زدگی را حد بسیار زیادی کاهش می دهد اما همچنان امکان یخ زدگی در صورت سرمای بسیار شدید وجود دارد. عایق کاری لوله ها با عایق های مخصوص مانند عایق الاستومری، عایق پشم سنگ، عایق پشم شیشه، عایق فوم پلی یورتان و …. از عایق های حرارتی زیر می توان برای عایق کاری لوله ها استفاده کرد.

جلوگیری از یخ زدگی لوله آب و رفع یخ زدگی

معمولا لوله هایی در معرض یخ زدگی در زمستان قرار می گیرند که در خارج از ساختمان و بدون عایق نصب شده اند یا به قول معروف لوله های روکار و اگر به موقع اقدام به رفع یخ زدگی نکنیم لوله دچار ترکیدگی می شود. اما چنانچه تجربه کافی ندارید و یا به هر دلیلی دوست دارید عایق کاری لوله ها و پیشگیری از یخ زدگی لوله های ساختمان را به یک متخصص بسپارید با شماره تلفن های لوله بازکنی تهران تماس بگیرید. گاهی ممکن است دیر به فکر بیوفتیم و دچار یخ زدگی و حتی ترکیدگی لوله ها شویم ، ما در این مقاله به هر دو مورد جلوگیری و رفع یخ زدگی لوله آب می پردازیم پس با ما همراه باشید. با شروع شدن فصل سرما مشکل یخ زدگی لوله ها پدیدار می شود و ساکنین ساختمان ها و مخصوصا خانه های ویلایی برای جلوگیری از یخ زدگی لوله و کنتور باید اقداماتی را انجام دهند.

چنانچه موارد پیشگیرانه را قبل از فصل سرما انجام نداده اید و یا در اثر یک بی احتیاطی و … دچار ترکیدگی لوله در اثر یخ زدگی شدید موارد زیر می تواند به شما کمک کند :. اگر دچار یخ زدگی لوله و کنتور شدید می توانید از این آموزش برای رفع یخ زدگی لوله و کنتور آب استفاده کنید و مانع از ترکیدگی لوله ها شوید. اگر تمامی موارد ذکر شده را رعایت کنید توانسته اید در جلوگیری از یخ زدگی لوله ها در زمستان و فصل سرما درصد بسیار زیادی موفق شوید. به طور کلی برای جلوگیری از ترکیدگی لوله های یخ زده باید محل یخ زدگی را به مرور و کم کم گرم کرد تا دچار خسارت نشوید. البته می توانید این کار را به متخصصین بسپارید و از تجربه آنها استفاده کنید.

لوله بازکنی تهران با بیش از ۳۰ سال سابقه کار موفق ، اکنون دارای ۴ دفتر در نقاط مختلف تهران است که آماده ارائه خدمات : تخلیه چاه ، لوله بازکنی ، تشخیص ترکیدگی لوله با دستگاه ، حفر چاه نو ، طوقه چینی ، کول گزاری ، بنائی و … هستند.

منبع





:: بازدید از این مطلب : 335
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: